Mentoring na Wydziale Biologii

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25

Czym jest mentoring?

Coaching moglibyśmy nazwać akuszerowaniem rozwoju. Opis ten jest bliski także tutoringowi, ten dotyczy jednak relacji nauczyciel-uczeń. Doradztwo, to podawanie gotowych rozwiązań. Czym zatem jest mentoring? Proces ten jest określeniem relacji zachodzących pomiędzy mentorem – ekspertem, a jego uczniem. Mentor jest wzorem do naśladowania. Ujawnia swoją wiedzę i dzieli się swoim doświadczeniem oraz wnioskami z tego, czego sam doświadczył, na ścieżce, którą teraz będzie podążać mentee. Według Philipa Zimbardo mentor to osoba, która dokonuje znaczących zmian w swoim życiu zawodowym poprzez przekazywanie uczniom, którzy kiedyś go zastąpią, swojej wiedzy, energii oraz wartości. Mentor jest zatem osobą o doświadczeniu eksperckim, mistrzem, za którym student podąża. Mentor wdraża do profesji dzieląc się swoim doświadczeniem zawodowym. Jego wsparcie jest szczególnie istotne, gdy podopieczny stoi przed postawionym przez siebie wyzwaniem. Podobnie jak w złotym kręgu Simona Sinka, zadawanie sobie pytań co?, jak?, dlaczego? i poszukiwanie z nauczycielem odpowiedzi może stać się źródłem wielu pomysłów na konkretne projekty służące rozwojowi studenta i jego przygotowaniu do przyszłej pracy zawodowej. Efektem mentoringu jest uzyskanie nie tylko wsparcia w odpowiedzi na potrzeby mentee ale również praktycznych umiejętności (nie tylko w rozumieniu pracy laboratoryjnej), ale przede wszystkim osiągnięcie konkretnego i mierzalnego celu mentoringowego, którym może być na przykład napisanie wspólnego artykułu naukowego, wniosku projektowego, przygotowanie webinarium, czy udział w konferencji naukowej itp. W odróżnieniu od tutoringu, punkt ciężkości wpływu na proces przesunięty jest na stronę mistrza.

Wprowadzenie mentoringu ma na celu wspieranie i dynamizowanie procesu kształcenia, ale także przygotowanie studenta do przyszłej pracy zawodowej, tym samym zwiększenie jego konkurencyjność na rynku pracy. Do kluczowych umiejętności zawodowych, wskazywanych przez pracodawców są najczęściej kreatywność, innowacyjność oraz ciekawość świata i umiejętność uczenia się przez całe życie. Z tego punktu widzenia mentoring pełni niezwykle ważną rolę i stanowi źródło konkretnych pomysłów, które podopieczny może wdrożyć w życie. Mentoring to wsparcie osób, które swoje marzenia chcą przekształcać w cele i są gotowe podjąć wysiłek by je zrealizować.


Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest mentoring, już dziś przystąp do programu!





Mentorzy


Avatar

Prof. dr hab. Tomasz Osiejuk


Zakład Ekologii Behawioralnej, Instytut Biologii Środowiska


Interesuje mnie zachowanie zwierząt a w szczególności to jak w trakcie ewolucji doszło do powstania różnych systemów komunikacji. W szczególności komunikacji dźwiękowej u ptaków. Badania o takiej tematyce prowadzę od ponad 20-u lat, w 2004 założyłem pierwszy w Polsce Zakład specjalizujący się w badaniach bioakustycznych. Odbyłem staże podoktorskie w Cornell University (Lab of Ornithology) i Université Paris-Sud 11 (obecnie Sacley) u wiodących badaczy z zakresu bioakustyki (prof. Sandra Vehrencamp i prof. Thierry Aubin). Wypromowałem 10 doktorów, którzy obronili doktoraty dotyczące żnych aspektów komunikacji dźwiękowej ptaków. Uzyskałem 18 grantów badawczych w tym 11 jako PI. Swoje badania prowadziłem poza Polską również w Norwegii, USA, i kilku krajach Afryki subsaharyjskiej. Najważniejsze zagadnienia, które wciąż mnie interesują to sygnalizacja dźwiękowa w agresywnych interakcjach terytorialnych, duety u ptaków tropikalnych, kodowanie w sygnałach informacji o tożsamości osobnika, rola repertuarów śpiewu w doborze między- i wewnątrzpłciowym. Jako mentor mogę podpowiedzieć jak można zaplanować swoją karierę naukową i jakie momenty są kluczowe dla rozwoju badacza, jak zdobyć finansowanie dla swoich pomysłów i jak napisać pracę naukową. Oferuję możliwość uczestniczenia w aktualnie prowadzonych badaniach, zarówno w terenie jak i w laboratorium, możliwość zaznajomienia się ze sprzętem i oprogramowania do pracy bio- i ekoakustycznej.

Więcej informacji na poniższych stronach:
http://behaecol.home.amu.edu.pl
https://www.researchgate.net/profile/Tomasz-Osiejuk
https://scholar.google.pl/citations?user=dzme0AcAAAAJ&hl=pl


+48 61 829 5706



16

Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK

Napisz wiadomość

Zobacz lokalizację

+48 61 829 5692





Powered by w3.css

×

Poczta


×

Załóż konto


×

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniałeś/aś hasła?

×

Na Twój adres wyślemy e-mail z przypomnieniem hasła.


×

Wyszukaj wśród mentorów

x
Polityka Prywatności