Tutoring na Wydziale Biologii

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2025/26

Czym jest Tutoring?

Tutoring to wsparcie w rozwoju opierające się na indywidualnej relacji pomiędzy nauczycielem (tutorem) i studentem (tutee). Tutor staje się opiekunem – przewodnikiem, pomagając studentowi w znalezieniu optymalnej ścieżki naukowej i dostosowaniu jej do własnych zainteresowań i życiowych celów. Praca w relacji mistrz-uczeń pozwala na odkrycie pełnego potencjału podopiecznego i wykorzystania go do wspólnej eksploracji pasjonujących zagadnień naukowych. W czasach, gdy coraz więcej aspektów naszego życia charakteryzuje się masowością, pośpiechem i powierzchownością, tutoring stanowi swojego rodzaju "wyspę", na której można oddać się indywidualnemu zgłębianiu interesujących nas aspektów wiedzy.

Podstawę tutoringu stanowią indywidualne spotkania tutora ze studentem (tzw. tutoriale). Spotkania te pozwalają na wspólną pracę nad omawianym zagadnieniem naukowym. Warto podkreślić, że podczas realizacji tutoringu najwięcej dzieje się pomiędzy spotkaniami. To właśnie wtedy student samodzielnie zgłębia interesujące go obszary wiedzy i realizuje wspólnie ustalone zadania. Zazwyczaj podczas tych indywidualnych dociekań rodzą się pytania, wątpliwości, a nawet bunt wobec zastanego stanu wiedzy. Regularne spotkania z tutorem są znakomitą okazją do przedstawienia własnego zdania w zgłębianym temacie oraz licznych dyskusji. W ich efekcie, oprócz poszerzania wiedzy, student uczy się również samodzielnego myślenia, formułowania opinii i umiejętności dyskusji.

Metoda tutoringu opiera się na dobrowolności, wzajemnym szacunku i wolności. Dobrowolność wyrażana jest przede wszystkim poprzez własną chęć udziału w spotkaniach. Nie ma tu ocen ani sprawdzania obecności, a motorem do działania jest nasza wewnętrzna chęć samodoskonalenia i wzajemnego poznawania się. Proces tutorski realizowany jest w relacji partnerskiej pomiędzy Tutorem a podopiecznym, musi więc opierać się na wzajemnym szacunku, co wyraża się między innymi poprzez respektowanie praw drugiej strony, wypełnianie swoich obowiązków oraz poszanowania przekonań drugiej strony. Zazwyczaj zestaw reguł którego zarówno tutor jak i podopieczny zobowiązują się przestrzegać w procesie tutorskim (tzw. kontrakt) opracowywany jest wspólnie na jednym z pierwszych spotkań. Wolność w tutoringu oznacza nieskrępowaną możliwość posiadania i wyrażania przez obie strony własnej opinii. Wolność to również możliwość zgłębiania swojej wiedzy, talentów i umiejętności bez konieczności dotarcia do z góry upatrzonego celu. Jeśli mu się poddamy, proces tutorski może ponieść nas na nieznane wody, gdzie możemy odkryć swoje cechy oraz dziedziny wiedzy, z których istnienia nie zdawaliśmy sobie dotąd sprawy.

Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest tutoring, już dziś przystąp do programu!

O programie tutoringu


Tutorzy

Małgorzata Adamiec

Zakład Fizjologii Roślin

Jestem biologiem molekularnym i fizjologiem roślin. Moje badania skupiają się wokół chloroplastów i procesów, które zachodzą w nich w odpowiedzi na stresy abiotyczne takie jak wysokie natężenie światła, susza czy wysoka temperatura.
Jestem też popularyzatorem nauki. Autorem wykładu „Roślinne inspiracje w nowoczesnych technologiach” oraz współautorem artykułów „Co rośliny robią nocą?” i „Co rośliny robią zimą?”.
Pomagam w odnalezieniu własnej ścieżki rozwoju. Towarzyszę w tworzeniu i realizacji własnych projektów badawczych.


Magdalena Durda-Masny

Instytut Biologii i Ewolucji Człowieka

Jestem biologiem zainteresowanym szeroko pojętym rozwojem człowieka. Bliskie są mi zagadnienia dotyczące programowania płodowego, uwarunkowań wzrastania, czy też zależności między składem mikrobioty jelitowej z rozwojem i zdrowiem człowieka.


Iwona Iwaszkiewicz-Kostka

Laboratorium Eksperymentu Fizycznego

„Odczarowuję” fizykę, popularyzując ją wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Jak to robię? Kreatywnie i niestandardowo, poszukując nowych rozwiązań, zadając pytania, pokazując proste i ciekawe eksperymenty. Gdzie? Na festiwalach, w szpitalach, szkołach i przedszkolach. Co oferuję? Moją pasję, podążanie nieprzetartymi ścieżkami, różnorodne i niekonwencjonalne podejście do nauczania. Pracuję na Wydziale Fizyki w Laboratorium Eksperymentu Fizycznego. Jestem fizykiem i matematykiem. Moją fizyczną pasją jest optyka, ale ostatnio fascynuje mnie dydaktyka przedmiotów przyrodniczych.


Joanna Pacholska-Bogalska


Monika Szymczak-Cendlak

Zakład Fizjologii i Biologii Rozwoju Zwierząt

Interesuje mnie, jak działają organizmy – zarówno ludzkie, jak i zwierzęce – od środka. Od wielu lat zajmuję się badaniami z zakresu neurobiologii i neuropeptydów, czyli małych cząsteczek, które działają jak chemiczni „posłańcy” między komórkami. Choć niewielkie, mają ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu – regulują m.in. metabolizm, apetyt i pracę układu nerwowego.


Sławomir Cerbin

Zakład Hydrobiologii

Zajmuję się ekologią wód śródlądowych, a w szczególności relacjami między fito- i zooplanktonem. Próbuję dowiedzieć się w jaki sposób różnorodne czynniki ekologiczne (konkurencja, obrona przed drapieżnikami, komunikacja chemiczna), chemiczne (toksyny sinicowe, pestycydy) i fizyczne (temperatura, światło) wpływają na historię życia organizmów.


Bartłomiej Gołdyn

Zakład Zoologii Ogólnej

Moja naukowa praca polega przede wszystkim na odkrywaniu relacji między organizmami a ich środowiskiem. Najbardziej interesują mnie przy tym bezkręgowce zamieszkujące środowiska ekstremalne – skorupiaki zaliczane do tzw. dużych skrzelonogów (moi ulubieńcy), niektóre gatunki ślimaków oraz niesporczaki. Ich niezwykłe zdolności (anabioza!) stawiają je w tej chwili na froncie dynamicznie rozwijających się obszarów nauk biologicznych – m.in. astrobiologii; z tego przedmiotu od ładnych kilku lat prowadzę zajęcia na naszym Wydziale.


Agnieszka Knopik-Skrocka

Zakład Biologii Komórki

W kręgu moich zainteresowań biologicznych na pierwszym miejscu jest biologia komórki, w szczególności biologia komórek nowotworowych, receptory i antygeny o znaczeniu diagnostycznym, jak i terapeutycznym. Nurtują mnie między innymi pytania jak komunikują się ze sobą komórki (cross-talk), jak możliwa jest niezwykła plastyczność komórek nowotworowych i w jaki sposób mikrośrodowisko wpływa na rozwój nowotworu?


Aneta Piechalak

Pracownia Biologii Genomów

Moje zainteresowania naukowe oscylują wokół przyczyn i konsekwencji zanieczyszczenia środowiska naturalnego, potencjału wykorzystania roślin i mikroorganizmów w oczyszczaniu środowiska w procesach fito i bioremediacji oraz wielopoziomowej odpowiedzi roślin na stres.


Jagna Chmielowska-Bąk

Zakład Ekofizjologii Roślin

Moje zainteresowania naukowe są związane z ekofizjologią roślin, czyli odpowiedzią roślin na warunki stresowe, głównie zanieczyszczenia środowiska takie jak metal i plastik. Interesują mnie także wszystkie zagadnienia pokrewne np.: regulacja ekspresji genów pod wpływem stresów, modyfikacje RNA, szlaki sygnalne, sposób odbierania bodźców ze środowiska, czy synteza przez rośliny związków bioaktywnych wykazujących prozdrowotne lub toksyczne działania u ludzi.
Mogą poprowadzić tutoring w semestrze zimowym lub letnim, w języku polskim lub angielskim.

My research interests are associated with plant ecophysiology, focused on plants response to stresses, in particular metals and plastic. I am interested in all related topics e.g. regulation of genes expression, RNA modifications, signalling events, plants sensing or biosynthesis of bioactive compounds, which exhibit pro-healthy or toxic effects in humans.

I can carry out tutoring during winter or summer semester, in Polish of English language.


Eliza Głowska

Zakład Morfologii Zwierząt

Przedmiotem mojej działalności naukowej są kompleksowe, morfologiczno-molekularne badania taksonomiczne i filogenetyczne nad ektopasożytami ptaków (Syringophilidae). Obejmują one deskrypcje nowych dla wiedzy taksonów oraz szacowanie ich realnej różnorodności (spektra specyficzności żywicielskiej, gatunki polimorficzne i kryptyczne). Ponadto, prowadzę badania nad powiązaniami między roztoczami dutkowymi i bakteriami endosymbiotycznymi z rodzajów Wolbachia i Spiroplasma, w szczególności w aspektach różnorodności, ewolucji i potencjalnych dróg transmisji bakterii. W ramach obecnie realizowanego projektu NCN nr 2021/03/Y/NZ8/00060 kontynuujemy badania w zakresie możliwej konkurencji między tymi endosymbiontami. Zapraszam do współpracy wszystkich zainteresowanych powyższą tematyką.


Jan Król

Pracownia Paleobiologii Środowiskowej

Jestem geologiem i pracuję jako adiunkt w Instytucie Geologii. Specjalizuję się w paleontologii i paleoekologii koralowców i raf koralowych przede wszystkim z paleozoiku. Paleoekologia to dyscyplina polegająca na analizie dawnych ekosystemów, tworzonych przez wymarłe organizmy – relacji pomiędzy nimi i ich środowiskiem życia. Ponieważ w stanie kopalnym zachowuje się tylko niewielka część organizmów, robimy to na podstawie bardzo niepełnych danych, w sposób trochę detektywistyczny – i właśnie to sprawia mi satysfakcję. A dlaczego akurat koralowce?

Badanie wymarłych koralowców to ciekawe podróże i zbieranie skamieniałości, ale nie tylko. Historia ewolucji raf koralowch to historia pełna wzlotów i dramatycznych upadków, tętniących życiem ekosystemów i wielkich wymierań. A może przede wszystkim jest to historia fascynujących zmian adaptacyjnych do jakich zdolne są te stosunkowo proste organizmy. Ale wbrew pozorom paleoekologia raf koralowych to nie tylko przeszłość, ale także spojrzenie w przyszłość. Tak jak i dziś, w przeszłości również miały miejsce drastyczne zmiany klimatu, wywierające swoje piętno na ekosystemach rafowych. Badanie raf z przeszłości pozwala nam przewidywać jaki los może czekać współczesne i przyszłe rafy w okresie globalnego ocieplenia. To właśnie staram się robić, szukając analogii między ekosystemami raf z paleozoiku, a obecnymi.


Ewa Sobieszczuk-Nowicka

Zakład Fizjologii Roślin

Biotechnolożka, fizjolożka molekularna i ekofizjolożka roślin. Wraz z zespołem badam regulacje procesów aklimatyzacyjnych roślin do stresu środowiskowego tłumaczone w kontekście behawioru, np. pamięć stresu, plastyczności epigenetyczna. Ostatnio pracujemy nad dynamiką metylacji DNA w aspekcie przedwczesnego i biologicznego starzenia się i modelowania jej w celu przewidywania wieku chronologicznego roślin. W oparciu o te badania projektujemy strategie uprawy zbóż - rolnictwo oparte o biofortyfikację i nanotechnologie.
Spotkania mogą być również ukierunkowane rozwojowo. Np. na definiowaniu Twoich własnych potrzeb, na znalezieniu celu i osiągnieciu go ze zwiększoną łatwością, na radzeniu sobie ze stresm lub na kierowaniu własnym procesem uczenia się.


Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK

Napisz wiadomość

Zobacz lokalizację

+48 61 829 5692



Kod weryfikacyjny

Powered by w3.css

×

Poczta


×

Załóż konto


×

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniałeś/aś hasła?

×

Na Twój adres wyślemy e-mail z przypomnieniem hasła.


×

Wyszukaj wśród tutorów

×
Polityka Prywatności