Tutoring na Wydziale Biologii

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25

Czym jest Tutoring?

Tutoring to wsparcie w rozwoju opierające się na indywidualnej relacji pomiędzy nauczycielem (tutorem) i studentem (tutee). Tutor staje się opiekunem – przewodnikiem, pomagając studentowi w znalezieniu optymalnej ścieżki naukowej i dostosowaniu jej do własnych zainteresowań i życiowych celów. Praca w relacji mistrz-uczeń pozwala na odkrycie pełnego potencjału podopiecznego i wykorzystania go do wspólnej eksploracji pasjonujących zagadnień naukowych. W czasach, gdy coraz więcej aspektów naszego życia charakteryzuje się masowością, pośpiechem i powierzchownością, tutoring stanowi swojego rodzaju “wyspę”, na której można oddać się indywidualnemu zgłębianiu interesujących nas aspektów wiedzy.

Podstawę tutoringu stanowią indywidualne spotkania tutora ze studentem (tzw. tutoriale). Spotkania te pozwalają na wspólną pracę nad omawianym zagadnieniem naukowym. Warto podkreślić, że podczas realizacji tutoringu najwięcej dzieje się pomiędzy spotkaniami. To właśnie wtedy student samodzielnie zgłębia interesujące go obszary wiedzy i realizuje wspólnie ustalone zadania. Zazwyczaj podczas tych indywidualnych dociekań rodzą się pytania, wątpliwości, a nawet bunt wobec zastanego stanu wiedzy. Regularne spotkania z tutorem są znakomitą okazją do przedstawienia własnego zdania w zgłębianym temacie oraz licznych dyskusji. W ich efekcie, oprócz poszerzania wiedzy, student uczy się również samodzielnego myślenia, formułowania opinii i umiejętności dyskusji.

Metoda tutoringu opiera się na dobrowolności, wzajemnym szacunku i wolności. Dobrowolność wyrażana jest przede wszystkim poprzez własną chęć udziału w spotkaniach. Nie ma tu ocen ani sprawdzania obecności, a motorem do działania jest nasza wewnętrzna chęć samodoskonalenia i wzajemnego poznawania się. Proces tutorski realizowany jest w relacji partnerskiej pomiędzy Tutorem a podopiecznym, musi więc opierać się na wzajemnym szacunku, co wyraża się między innymi poprzez respektowanie praw drugiej strony, wypełnianie swoich obowiązków oraz poszanowania przekonań drugiej strony. Zazwyczaj zestaw reguł którego zarówno tutor jak i podopieczny zobowiązują się przestrzegać w procesie tutorskim (tzw. kontrakt) opracowywany jest wspólnie na jednym z pierwszych spotkań. Wolność w tutoringu oznacza nieskrępowaną możliwość posiadania i wyrażania przez obie strony własnej opinii. Wolność to również możliwość zgłębiania swojej wiedzy, talentów i umiejętności bez konieczności dotarcia do z góry upatrzonego celu. Jeśli mu się poddamy, proces tutorski może ponieść nas na nieznane wody, gdzie możemy odkryć swoje cechy oraz dziedziny wiedzy, z których istnienia nie zdawaliśmy sobie dotąd sprawy.

Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest tutoring, już dziś przystąp do programu!

O programie tutoringu


Tutorzy


Avatar

dr Jan Król


Pracownia Paleobiologii Środowiskowej, Instytut Geologii


Jestem geologiem i pracuję jako adiunkt w Instytucie Geologii. Specjalizuję się w paleontologii i paleoekologii koralowców i raf koralowych przede wszystkim z paleozoiku. Paleoekologia to dyscyplina polegająca na analizie dawnych ekosystemów, tworzonych przez wymarłe organizmy – relacji pomiędzy nimi i ich środowiskiem życia. Ponieważ w stanie kopalnym zachowuje się tylko niewielka część organizmów, robimy to na podstawie bardzo niepełnych danych, w sposób trochę detektywistyczny – i właśnie to sprawia mi satysfakcję. A dlaczego akurat koralowce?

Badanie wymarłych koralowców to ciekawe podróże i zbieranie skamieniałości, ale nie tylko. Historia ewolucji raf koralowch to historia pełna wzlotów i dramatycznych upadków, tętniących życiem ekosystemów i wielkich wymierań. A może przede wszystkim jest to historia fascynujących zmian adaptacyjnych do jakich zdolne są te stosunkowo proste organizmy. Ale wbrew pozorom paleoekologia raf koralowych to nie tylko przeszłość, ale także spojrzenie w przyszłość. Tak jak i dziś, w przeszłości również miały miejsce drastyczne zmiany klimatu, wywierające swoje piętno na ekosystemach rafowych. Badanie raf z przeszłości pozwala nam przewidywać jaki los może czekać współczesne i przyszłe rafy w okresie globalnego ocieplenia. To właśnie staram się robić, szukając analogii między ekosystemami raf z paleozoiku, a obecnymi.

W tym roku akademickim jestem tutorem dla studentów:

       Natalia Bagińska, kierunek studiów: Biologia

    Temat tutorialu: Paleoekologia stosowana i perspektywy kariery naukowej w jej kontekście



8296077



 

Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK

Napisz wiadomość

Zobacz lokalizację

+48 61 829 5692





Powered by w3.css

×

Poczta


×

Załóż konto


×

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniałeś/aś hasła?

×

Na Twój adres wyślemy e-mail z przypomnieniem hasła.


×

Wyszukaj wśród tutorów

x
Polityka Prywatności