Tutoring na Wydziale Biologii
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2022/23
Czym jest Tutoring?
Tutoring to wsparcie w rozwoju opierające się na indywidualnej relacji pomiędzy nauczycielem (tutorem) i studentem (tutee). Tutor staje się opiekunem – przewodnikiem, pomagając studentowi w znalezieniu optymalnej ścieżki naukowej i dostosowaniu jej do własnych zainteresowań i życiowych celów. Praca w relacji mistrz-uczeń pozwala na odkrycie pełnego potencjału podopiecznego i wykorzystania go do wspólnej eksploracji pasjonujących zagadnień naukowych. W czasach, gdy coraz więcej aspektów naszego życia charakteryzuje się masowością, pośpiechem i powierzchownością, tutoring stanowi swojego rodzaju “wyspę”, na której można oddać się indywidualnemu zgłębianiu interesujących nas aspektów wiedzy.
Podstawę tutoringu stanowią indywidualne spotkania tutora ze studentem (tzw. tutoriale). Spotkania te pozwalają na wspólną pracę nad omawianym zagadnieniem naukowym. Warto podkreślić, że podczas realizacji tutoringu najwięcej dzieje się pomiędzy spotkaniami. To właśnie wtedy student samodzielnie zgłębia interesujące go obszary wiedzy i realizuje wspólnie ustalone zadania. Zazwyczaj podczas tych indywidualnych dociekań rodzą się pytania, wątpliwości, a nawet bunt wobec zastanego stanu wiedzy. Regularne spotkania z tutorem są znakomitą okazją do przedstawienia własnego zdania w zgłębianym temacie oraz licznych dyskusji. W ich efekcie, oprócz poszerzania wiedzy, student uczy się również samodzielnego myślenia, formułowania opinii i umiejętności dyskusji.
Metoda tutoringu opiera się na dobrowolności, wzajemnym szacunku i wolności. Dobrowolność wyrażana jest przede wszystkim poprzez własną chęć udziału w spotkaniach. Nie ma tu ocen ani sprawdzania obecności, a motorem do działania jest nasza wewnętrzna chęć samodoskonalenia i wzajemnego poznawania się. Proces tutorski realizowany jest w relacji partnerskiej pomiędzy Tutorem a podopiecznym, musi więc opierać się na wzajemnym szacunku, co wyraża się między innymi poprzez respektowanie praw drugiej strony, wypełnianie swoich obowiązków oraz poszanowania przekonań drugiej strony. Zazwyczaj zestaw reguł którego zarówno tutor jak i podopieczny zobowiązują się przestrzegać w procesie tutorskim (tzw. kontrakt) opracowywany jest wspólnie na jednym z pierwszych spotkań. Wolność w tutoringu oznacza nieskrępowaną możliwość posiadania i wyrażania przez obie strony własnej opinii. Wolność to również możliwość zgłębiania swojej wiedzy, talentów i umiejętności bez konieczności dotarcia do z góry upatrzonego celu. Jeśli mu się poddamy, proces tutorski może ponieść nas na nieznane wody, gdzie możemy odkryć swoje cechy oraz dziedziny wiedzy, z których istnienia nie zdawaliśmy sobie dotąd sprawy.
Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest tutoring, już dziś przystąp do programu!
O programie tutoringu
Tutorzy

Małgorzata Adamiec
Zakład Fizjologii Roślin
Jestem biologiem molekularnym i fizjologiem roślin. Moje badania skupiają się wokół chloroplastów i występujących w nich białek, a także na mechanizmach regulacji genów chloroplastowych i komunikacji retrogradowej chloroplast – jądro komórkowe.
Jestem też popularyzatorem nauki. Autorem wykładu „Roślinne inspiracje w nowoczesnych technologiach” oraz współautorem artykułów „Co rośliny robią nocą?” i „Co rośliny robią zimą?”

Iwona Iwaszkiewicz-Kostka
Laboratorium Eksperymentu Fizycznego
„Odczarowuję” fizykę, popularyzując ją wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Jak to robię? Kreatywnie i niestandardowo, poszukując nowych rozwiązań, zadając pytania, pokazując proste i ciekawe eksperymenty. Gdzie? Na festiwalach, w szpitalach, szkołach i przedszkolach. Co oferuję? Moją pasję, podążanie nieprzetartymi ścieżkami, różnorodne i niekonwencjonalne podejście do nauczania. Pracuję na Wydziale Fizyki w Laboratorium Eksperymentu Fizycznego. Jestem fizykiem i matematykiem. Moją fizyczną pasją jest optyka, ale ostatnio fascynuje mnie dydaktyka przedmiotów przyrodniczych.

Andrzej Pacak
Zakład Ekspresji Genów
Pasjonuję się biologią molekularną i biotechnologią. Moje zainteresowania badawcze dotyczą odpowiedzi roślin, w szczególności jęczmienia, na czynniki środowiskowe takie jak niedobór fosforu czy też wpływ wysokiej temperatury na wzrost roślin. Poznając mechanizmy reakcji roślin na niekorzystne czynniki środowiskowe chciałbym wprowadzić do hodowli lepiej dostosowane odmiany zbóż. Specjalizuję się w analizie małych RNA oraz w identyfikacji docelowych RNA, które mogą być rozcinane przez mikroRNA.

Anna Skoracka
Pracownia Ekologii Populacyjnej
W moich badaniach wyjaśniam ekologiczne i ewolucyjne mechanizmy, które kształtują interakcje między organizmami. Moim obiektem badawczym są inwazyjne pasożyty roślin zasiedlające zboża. Poznaję, jakie czynniki umożliwiają im zasiedlanie roślin (będących podstawowym pokarmem człowieka), odpowiadają za ich różnicowanie się oraz potencjał kolonizacyjny i inwazyjny. Używam zintegrowanych metod obejmujących eksperymentalną ewolucję i sztuczną selekcję, genetykę populacji, analizę filogenetyczną, analizę genomów, eksperymentalną analizę cech historii życiowych i zachowania oraz obserwacje terenowe. Badania te mają szeroki kontekst zarówno naukowy jak i aplikacyjny. Wyjaśniają, w jaki sposób funkcjonują ekosystemy przekształcone przez człowieka oraz dostarczają danych niezbędnych do rozwijania działań w zakresie zintegrowanej ochrony roślin.

Łukasz Wojtyla
Zakład Fizjologii Roślin
Na co dzień zajmuję się biologią nasion, procesem kiełkowania oraz odpowiedzią roślin na warunki stresowe. Jedną z metod poprawy parametrów kiełkowania oraz zwiększenia zakresu tolerancji niekorzystnych warunków środowiska przez kiełkujące nasiona oraz rozwijające się z nich siewki jest proces kondycjonowania, który przeprowadzam w swoich badaniach. W obrębie moich zainteresowań znajdują się także rośliny lecznicze, którym poświęcone są trzy prowadzone, bądź współprowadzone, przeze mnie przedmioty: „Rośliny lecznicze i trujące”, „Surowce naturalne w farmacji i kosmetyce” oraz „Fitoterapia”.

Jagna Chmielowska-Bąk
Zakład Ekofizjologii Roślin
Zajmuję się różnymi aspektami biologii roślin. Szczególnie interesują mnie zagadnienia sygnalizacji komórkowej, odpowiedzi roślin na niekorzystne warunki środowiskowe, biosyntezy i działaniu związków bioaktywnych i epitranskryptomiki.
W ramach tutoringu chętnie pomogę w doprecyzowaniu i/lub rozwojowi zainteresowań naukowych.
W ramach mentoringu mogę pomóc np. przy przygotowaniu artykułu popularno-naukowego lub naukowego, projektu, doniesienia konferencyjnego lub zaplanowaniu stażu zagranicznego (przez 5 lat byłam koordynatorem programu Erasmus+).

Magdalena Durda-Masny
Zakład Biologii Rozwoju Człowieka
Jestem biologiem człowieka zajmującym się uwarunkowaniami wzrastania dziewcząt i chłopców w okresie dojrzewania. Badam zależności pomiędzy wcześniejszymi etapami ontogenezy a przebiegiem pokwitania i wzrastania wymiarów ciała w okresie adolescencji.
Marta Krenz-Niedbała
Instytut Biologii i Ewolucji Człowieka
Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół biologicznych efektów interakcji między populacjami ludzkimi a przyrodniczym i społeczno-kulturowym środowiskiem ich życia, zarówno w czasach współczesnych, jak i tysiące, czy setki lat temu. Wspomniane zjawiska analizuję z punktu widzenia procesów mikroewolucyjnych, a pomagają mi w tym nowe metody i techniki badań, wykorzystujące m.in. obrazowanie trójwymiarowe. Hipotezy dotyczące tych zagadnień najczęściej testuję na bardzo cierpliwym materiale badawczym - ludzkich szczątkach kostnych.

Aneta Piechalak
Pracownia Biologii Genomów
Moje zainteresowania naukowe oscylują wokół przyczyn i konsekwencji zanieczyszczenia środowiska naturalnego, potencjału wykorzystania roślin i mikroorganizmów w oczyszczaniu środowiska w procesach fito i bioremediacji oraz wielopoziomowej odpowiedzi roślin na stres.

Ewa Sobieszczuk-Nowicka
Zakład Fizjologii Roślin
Biotechnolożka, fizjolożka molekularna i ekofizjolożka roślin. Wraz z zespołem badam regulacje procesów aklimatyzacyjnych roślin do stresu środowiskowego tłumaczone w kontekście behawioru, np. pamięci stresu, plastyczności epigenetycznej. W oparciu o te badania projektujemy strategie uprawy zbóż - rolnictwo oparte o biofortyfikację i nanotechnologie. Na wykładach biorę również pod lupę zagadnienia związane z funkcjonowaniem organizmu żywego - rozumiane jako działanie inteligentne oraz epidemie chorób roślin w świetle globalnych zmian klimatycznych.
Spotkania mogą być również ukierunkowane na definiowanie Twoich własnych potrzeb, na znalezienie celu i osiągniecie go ze zwiększoną łatwością.

Bartłomiej Gołdyn
Zakład Zoologii Ogólnej
Moja naukowa praca polega przede wszystkim na odkrywaniu relacji między organizmami a ich środowiskiem. Najbardziej interesują mnie przy tym bezkręgowce zamieszkujące środowiska ekstremalne – skorupiaki zaliczane do tzw. dużych skrzelonogów (moi ulubieńcy), niektóre gatunki ślimaków oraz niesporczaki. Ich niezwykłe zdolności (anabioza!) stawiają je w tej chwili na froncie dynamicznie rozwijających się obszarów nauk biologicznych – m.in. astrobiologii; z tego przedmiotu od ładnych kilku lat prowadzę zajęcia na naszym Wydziale.

Bożena Sikora
Zakład Morfologii Zwierząt
Moje zainteresowania badawcze są ściśle związane z mało znanymi i niedostępnymi gatunkami zwierząt. Główne wątki mojej pracy to: badania taksonomiczno – parazytologiczne nad różnymi grupami ektopasożytniczych roztoczy związanych ze stałocieplnymi kręgowcami, badania nad bioróżnorodnością i zoogeografizmem roztoczy wolnożyjących oraz badania związane z epidemiologicznym znaczeniem patogenów odkleszczowych i ich krążeniu w środowisku naturalnym.

Anita Szwed
Instytut Biologii i Ewolucji Człowieka
Jestem biologiem człowieka i naukowo zajmuję się szeroko pojętymi uwarunkowaniami rozwoju człowieka. Na tutoring zapraszam studentów, którym bliskie są moje obszary badawcze, chętnych do dyskusji naukowych, pogłębiania zainteresowań w obszarze biologii człowieka oraz otwartych na nowe wyzwania.
Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK
Napisz wiadomość
Zobacz lokalizację
+48 61 829 5692