Tutoring na Wydziale Biologii
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25
Czym jest Tutoring?
Tutoring to wsparcie w rozwoju opierające się na indywidualnej relacji pomiędzy nauczycielem (tutorem) i studentem (tutee). Tutor staje się opiekunem – przewodnikiem, pomagając studentowi w znalezieniu optymalnej ścieżki naukowej i dostosowaniu jej do własnych zainteresowań i życiowych celów. Praca w relacji mistrz-uczeń pozwala na odkrycie pełnego potencjału podopiecznego i wykorzystania go do wspólnej eksploracji pasjonujących zagadnień naukowych. W czasach, gdy coraz więcej aspektów naszego życia charakteryzuje się masowością, pośpiechem i powierzchownością, tutoring stanowi swojego rodzaju “wyspę”, na której można oddać się indywidualnemu zgłębianiu interesujących nas aspektów wiedzy.
Podstawę tutoringu stanowią indywidualne spotkania tutora ze studentem (tzw. tutoriale). Spotkania te pozwalają na wspólną pracę nad omawianym zagadnieniem naukowym. Warto podkreślić, że podczas realizacji tutoringu najwięcej dzieje się pomiędzy spotkaniami. To właśnie wtedy student samodzielnie zgłębia interesujące go obszary wiedzy i realizuje wspólnie ustalone zadania. Zazwyczaj podczas tych indywidualnych dociekań rodzą się pytania, wątpliwości, a nawet bunt wobec zastanego stanu wiedzy. Regularne spotkania z tutorem są znakomitą okazją do przedstawienia własnego zdania w zgłębianym temacie oraz licznych dyskusji. W ich efekcie, oprócz poszerzania wiedzy, student uczy się również samodzielnego myślenia, formułowania opinii i umiejętności dyskusji.
Metoda tutoringu opiera się na dobrowolności, wzajemnym szacunku i wolności. Dobrowolność wyrażana jest przede wszystkim poprzez własną chęć udziału w spotkaniach. Nie ma tu ocen ani sprawdzania obecności, a motorem do działania jest nasza wewnętrzna chęć samodoskonalenia i wzajemnego poznawania się. Proces tutorski realizowany jest w relacji partnerskiej pomiędzy Tutorem a podopiecznym, musi więc opierać się na wzajemnym szacunku, co wyraża się między innymi poprzez respektowanie praw drugiej strony, wypełnianie swoich obowiązków oraz poszanowania przekonań drugiej strony. Zazwyczaj zestaw reguł którego zarówno tutor jak i podopieczny zobowiązują się przestrzegać w procesie tutorskim (tzw. kontrakt) opracowywany jest wspólnie na jednym z pierwszych spotkań. Wolność w tutoringu oznacza nieskrępowaną możliwość posiadania i wyrażania przez obie strony własnej opinii. Wolność to również możliwość zgłębiania swojej wiedzy, talentów i umiejętności bez konieczności dotarcia do z góry upatrzonego celu. Jeśli mu się poddamy, proces tutorski może ponieść nas na nieznane wody, gdzie możemy odkryć swoje cechy oraz dziedziny wiedzy, z których istnienia nie zdawaliśmy sobie dotąd sprawy.
Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest tutoring, już dziś przystąp do programu!
O programie tutoringu
Tutorzy
Małgorzata Adamiec
Zakład Fizjologii Roślin
Jestem biologiem molekularnym i fizjologiem roślin. Moje badania skupiają się wokół chloroplastów i procesów, które zachodzą w nich w odpowiedzi na stresy abiotyczne takie jak wysokie natężenie światła, susza czy wysoka temperatura.
Jestem też popularyzatorem nauki. Autorem wykładu „Roślinne inspiracje w nowoczesnych technologiach” oraz współautorem artykułów „Co rośliny robią nocą?” i „Co rośliny robią zimą?”.
Pomagam w odnalezieniu własnej ścieżki rozwoju. Towarzyszę w tworzeniu i realizacji własnych projektów badawczych.
Renata Dondajewska-Pielka
Zakład Ochrony Wód
Swoją przygodę z badaniami ekosystemów wodnych rozpoczęłam podczas pracy magisterskiej, wykonywanej pod kierunkiem prof. dr hab. Ryszarda Gołdyna. I choć nie było wtedy na Wydziale Biologii projektów mentorskich, śmiało mogę powiedzieć, że promotor był i nad jest moim mentorem, którego doświadczenie i poświęcony mi czas zdeterminowały miejsce, w którym teraz się znajduję. Jestem badaczem ekosystemów wodnych, zarówno jeziornych, zbiorników sztucznych, jak i wód płynących. Skupiam się na problematyce zanieczyszczeń związanych z procesem eutrofizacji, a w szczególności na rozwiązaniach, które zmierzają do odwrócenia niekorzystnych procesów degradacyjnych. Na co dzień pracuję w laboratorium chemicznym i zajmuję się badaniami wody i osadów dennych. Moja praca ma w dużym stopniu charakter aplikacyjny - rozważam jakie metody można wykorzystać w procesie rekultywacji ekosystemów wodnych, jakich metod nam wciąż brakuje, jakie problemy musimy rozwiązać, by skutecznie przywracać dobry stan wód. Wyposażona w wiedzę i doświadczenie badawcze dzisiaj sama chciałabym wprowadzić chętne osoby do tego świata - wciąż mamy wiele do zrobienia.
Andonis Karachitos
Zakład Bioenergetyki
Jeśli szukasz mentora, który przekracza granice konwencjonalnej nauki i inspiruje do myślenia poza schematami, to trafiłeś idealnie. Jako biolog molekularny zafascynowany inżynierią genetyczną drożdży, wykorzystuję te mikroskopijne organizmy jako biofabryki przyszłości i modele w badaniach biomedycznych.
Podczas pandemii nie siedziałem z założonymi rękami. Wspólnie ze studentami stworzyliśmy system do poszukiwania leku hamującego koronawirusa i... znaleźliśmy skuteczny inhibitor! Teraz celujemy jeszcze wyżej – dosłownie. W ramach projektu Europejskiej Agencji Kosmicznej nasze drożdże z genem niesporczaka wkrótce polecą na Międzynarodową Stację Kosmiczną.
Jako tutor pełnię rolę mistrza, który nie tylko wytycza szlak, ale także zachęca do własnych poszukiwań i odkryć. Moje pomysły na naukę są nieskończone, a każdy dzień to nowa okazja do zrewolucjonizowania świata.
A po godzinach? Studiuję Technologię Piwowarstwa na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, bo życie to nie tylko laboratorium. Tworzę muzykę elektroniczną, biegam, jeżdżę na rowerze i eksperymentuję w kuchni, gotując obiady i robiąc sery według własnych receptur.
Jeśli chcesz dołączyć do tej niezwykłej podróży, odkrywać nieznane i rozwijać się pod okiem kogoś, kto łączy naukę z pasją, zapraszam.
Bożena Sikora
Zakład Morfologii Zwierząt
Moje zainteresowania badawcze są ściśle związane z mało znanymi i niedostępnymi gatunkami zwierząt. Główne wątki mojej pracy to: badania taksonomiczno – parazytologiczne nad różnymi grupami ektopasożytniczych roztoczy związanych ze stałocieplnymi kręgowcami, badania nad bioróżnorodnością i zoogeografizmem roztoczy wolnożyjących oraz badania związane z epidemiologicznym znaczeniem patogenów odkleszczowych i ich krążeniu w środowisku naturalnym.
Jagna Chmielowska-Bąk
Zakład Ekofizjologii Roślin
Moje zainteresowania naukowe są związane z ekofizjologią roślin, czyli odpowiedzią roślin na warunki stresowe, głównie zanieczyszczenia środowiska takie jak metal i plastik. Interesują mnie także wszystkie zagadnienia pokrewne np.: regulacja ekspresji genów pod wpływem stresów, modyfikacje RNA, szlaki sygnalne, sposób odbierania bodźców ze środowiska, czy synteza przez rośliny związków bioaktywnych wykazujących prozdrowotne lub toksyczne działania u ludzi.
Mogą poprowadzić tutoring w semestrze zimowym lub letnim, w języku polskim lub angielskim.
My research interests are associated with plant ecophysiology, focused on plants response to stresses, in particular metals and plastic. I am interested in all related topics e.g. regulation of genes expression, RNA modifications, signalling events, plants sensing or biosynthesis of bioactive compounds, which exhibit pro-healthy or toxic effects in humans.
I can carry out tutoring during winter or summer semester, in Polish of English language.
Magdalena Durda-Masny
Instytut Biologii i Ewolucji Człowieka
Jestem biologiem zainteresowanym szeroko pojętym rozwojem człowieka. Bliskie są mi zagadnienia dotyczące programowania płodowego, uwarunkowań wzrastania, czy też zależności między składem mikrobioty jelitowej z rozwojem i zdrowiem człowieka.
Agnieszka Knopik-Skrocka
Zakład Biologii Komórki
W kręgu moich zainteresowań biologicznych na pierwszym miejscu jest biologia komórki, w szczególności biologia komórek nowotworowych, receptory i antygeny o znaczeniu diagnostycznym, jak i terapeutycznym. Nurtują mnie między innymi pytania jak komunikują się ze sobą komórki (cross-talk), jak możliwa jest niezwykła plastyczność komórek nowotworowych i w jaki sposób mikrośrodowisko wpływa na rozwój nowotworu?
Aneta Piechalak
Pracownia Biologii Genomów
Moje zainteresowania naukowe oscylują wokół przyczyn i konsekwencji zanieczyszczenia środowiska naturalnego, potencjału wykorzystania roślin i mikroorganizmów w oczyszczaniu środowiska w procesach fito i bioremediacji oraz wielopoziomowej odpowiedzi roślin na stres.
Anna Skoracka
Pracownia Ekologii Populacyjnej
W moich badaniach wyjaśniam ekologiczne i ewolucyjne mechanizmy, które kształtują interakcje między organizmami. Moim obiektem badawczym są inwazyjne pasożyty roślin zasiedlające zboża. Poznaję, jakie czynniki umożliwiają im zasiedlanie roślin (będących podstawowym pokarmem człowieka), odpowiadają za ich różnicowanie się oraz potencjał kolonizacyjny i inwazyjny. Używam zintegrowanych metod obejmujących eksperymentalną ewolucję i sztuczną selekcję, genetykę populacji, analizę filogenetyczną, analizę genomów, eksperymentalną analizę cech historii życiowych i zachowania oraz obserwacje terenowe. Badania te mają szeroki kontekst zarówno naukowy jak i aplikacyjny. Wyjaśniają, w jaki sposób funkcjonują ekosystemy przekształcone przez człowieka oraz dostarczają danych niezbędnych do rozwijania działań w zakresie zintegrowanej ochrony roślin.
Joanna Ciomborowska-Basheer
Laboratorium Dydaktyki i Ochrony Przyrody
Jestem absolwentką biotechnologii i bioinformatyki naszego Wydziału. W swojej pracy staram się łączyć właśnie te dwa światy. Interesuje mnie wykorzystywanie narzędzi bioinformatycznych w poszukiwaniu odpowiedzi na różnorodne pytania biologiczne. Na prowadzonych przeze mnie zajęciach próbuję pokazać, że świat biologii obliczeniowej i molekularnej może ze sobą świetnie współgrać i nie jest taki straszny :)
Eliza Głowska
Zakład Morfologii Zwierząt
Przedmiotem mojej działalności naukowej są kompleksowe, morfologiczno-molekularne badania taksonomiczne i filogenetyczne nad ektopasożytami ptaków (Syringophilidae). Obejmują one deskrypcje nowych dla wiedzy taksonów oraz szacowanie ich realnej różnorodności (spektra specyficzności żywicielskiej, gatunki polimorficzne i kryptyczne). Ponadto, prowadzę badania nad powiązaniami między roztoczami dutkowymi i bakteriami endosymbiotycznymi z rodzajów Wolbachia i Spiroplasma, w szczególności w aspektach różnorodności, ewolucji i potencjalnych dróg transmisji bakterii. W ramach obecnie realizowanego projektu NCN nr 2021/03/Y/NZ8/00060 kontynuujemy badania w zakresie możliwej konkurencji między tymi endosymbiontami. Zapraszam do współpracy wszystkich zainteresowanych powyższą tematyką.
Jan Król
Pracownia Paleobiologii Środowiskowej
Jestem geologiem i pracuję jako adiunkt w Instytucie Geologii. Specjalizuję się w paleontologii i paleoekologii koralowców i raf koralowych przede wszystkim z paleozoiku. Paleoekologia to dyscyplina polegająca na analizie dawnych ekosystemów, tworzonych przez wymarłe organizmy – relacji pomiędzy nimi i ich środowiskiem życia. Ponieważ w stanie kopalnym zachowuje się tylko niewielka część organizmów, robimy to na podstawie bardzo niepełnych danych, w sposób trochę detektywistyczny – i właśnie to sprawia mi satysfakcję. A dlaczego akurat koralowce?
Badanie wymarłych koralowców to ciekawe podróże i zbieranie skamieniałości, ale nie tylko. Historia ewolucji raf koralowch to historia pełna wzlotów i dramatycznych upadków, tętniących życiem ekosystemów i wielkich wymierań. A może przede wszystkim jest to historia fascynujących zmian adaptacyjnych do jakich zdolne są te stosunkowo proste organizmy. Ale wbrew pozorom paleoekologia raf koralowych to nie tylko przeszłość, ale także spojrzenie w przyszłość. Tak jak i dziś, w przeszłości również miały miejsce drastyczne zmiany klimatu, wywierające swoje piętno na ekosystemach rafowych. Badanie raf z przeszłości pozwala nam przewidywać jaki los może czekać współczesne i przyszłe rafy w okresie globalnego ocieplenia. To właśnie staram się robić, szukając analogii między ekosystemami raf z paleozoiku, a obecnymi.
Ewa Sobieszczuk-Nowicka
Zakład Fizjologii Roślin
Biotechnolożka, fizjolożka molekularna i ekofizjolożka roślin. Wraz z zespołem badam regulacje procesów aklimatyzacyjnych roślin do stresu środowiskowego tłumaczone w kontekście behawioru, np. pamięć stresu, plastyczności epigenetyczna. Ostatnio pracujemy nad dynamiką metylacji DNA w aspekcie przedwczesnego i biologicznego starzenia się i modelowania jej w celu przewidywania wieku chronologicznego roślin. W oparciu o te badania projektujemy strategie uprawy zbóż - rolnictwo oparte o biofortyfikację i nanotechnologie.
Spotkania mogą być również ukierunkowane rozwojowo. Na definiowanie Twoich własnych potrzeb, na znalezienie celu i osiągniecie go ze zwiększoną łatwością lub na kierowanie własnym procesem uczenia się.
Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK
Napisz wiadomość
Zobacz lokalizację
+48 61 829 5692