Mentoring na Wydziale Biologii
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25
Czym jest mentoring?
Coaching moglibyśmy nazwać akuszerowaniem rozwoju. Opis ten jest bliski także tutoringowi, ten dotyczy jednak relacji nauczyciel-uczeń. Doradztwo, to podawanie gotowych rozwiązań. Czym zatem jest mentoring? Proces ten jest określeniem relacji zachodzących pomiędzy mentorem – ekspertem, a jego uczniem. Mentor jest wzorem do naśladowania. Ujawnia swoją wiedzę i dzieli się swoim doświadczeniem oraz wnioskami z tego, czego sam doświadczył, na ścieżce, którą teraz będzie podążać mentee. Według Philipa Zimbardo mentor to osoba, która dokonuje znaczących zmian w swoim życiu zawodowym poprzez przekazywanie uczniom, którzy kiedyś go zastąpią, swojej wiedzy, energii oraz wartości. Mentor jest zatem osobą o doświadczeniu eksperckim, mistrzem, za którym student podąża. Mentor wdraża do profesji dzieląc się swoim doświadczeniem zawodowym. Jego wsparcie jest szczególnie istotne, gdy podopieczny stoi przed postawionym przez siebie wyzwaniem. Podobnie jak w złotym kręgu Simona Sinka, zadawanie sobie pytań co?, jak?, dlaczego? i poszukiwanie z nauczycielem odpowiedzi może stać się źródłem wielu pomysłów na konkretne projekty służące rozwojowi studenta i jego przygotowaniu do przyszłej pracy zawodowej. Efektem mentoringu jest uzyskanie nie tylko wsparcia w odpowiedzi na potrzeby mentee ale również praktycznych umiejętności (nie tylko w rozumieniu pracy laboratoryjnej), ale przede wszystkim osiągnięcie konkretnego i mierzalnego celu mentoringowego, którym może być na przykład napisanie wspólnego artykułu naukowego, wniosku projektowego, przygotowanie webinarium, czy udział w konferencji naukowej itp. W odróżnieniu od tutoringu, punkt ciężkości wpływu na proces przesunięty jest na stronę mistrza.
Wprowadzenie mentoringu ma na celu wspieranie i dynamizowanie procesu kształcenia, ale także przygotowanie studenta do przyszłej pracy zawodowej, tym samym zwiększenie jego konkurencyjność na rynku pracy. Do kluczowych umiejętności zawodowych, wskazywanych przez pracodawców są najczęściej kreatywność, innowacyjność oraz ciekawość świata i umiejętność uczenia się przez całe życie. Z tego punktu widzenia mentoring pełni niezwykle ważną rolę i stanowi źródło konkretnych pomysłów, które podopieczny może wdrożyć w życie. Mentoring to wsparcie osób, które swoje marzenia chcą przekształcać w cele i są gotowe podjąć wysiłek by je zrealizować.
Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest mentoring, już dziś przystąp do programu!
Mentorzy
dr hab., prof. UAM Władysław Polcyn
Zakład Fizjologii Roślin, Instytut Biologii Eksperymentalnej
Oprócz pracy doświadczalnej, interesują mnie kontrowersje i przypadki graniczne w koncepcjach biologicznych. Na wykładach mówię m.in.: o siłach przyrody ożywionej i nieożywionej, z których wywodzi się porządek, odtwarzalność i różnorodność systemów biologicznych, o cechach samoorganizacji i emergencji, pozwalających odróżnić życie od świata nieożywionego, o hipotezach zmieniających paradygmaty neodarwinizmu, o interakcjach mikro-symbiotycznych jako podstawowej sile napędowej ewolucji.
Jestem również jednym z twórców i animatorów interdyscyplinarnego projektu „Wielkie Sieci małych światów: Ryzosfera”, prowadzonego we współpracy z artystami z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (http://uap.edu.pl/2018/02/ryzosfera/ ). Jest to przedsięwzięcie edukacyjno-artystyczno-badawcze, w ramach którego zajmujemy się eksploracją sieciowej natury świata roślin i grzybów.
Aby posłuchać jak o tym opowiadam, zajrzyj tutaj: https://youtu.be/zKLnjQQh3aE
W ostatnich kilku latach zaangażowałem się w działania edukacyjne, których celem jest zwrócenie uwagi społecznej na zagrożenia dla dziedzictwa przyrodniczego, wynikające z rabunkowej gospodarki leśnej. Mój tekst dotyczący ochrony Puszczy Białowieskiej przeczytasz tutaj: https://naukadlaprzyrody.pl/2018/12/12/profesor-jozef-paczoski-i-90-lecie-walki-o-niepodleglosc-puszczy-bialowieskiej
Natomiast wykład, w ramach Inicjatywy Dzikie Karpaty, o znaczeniu starych drzew i dewastacji lasów górskich w Bieszczadach, znajdziesz tutaj: https://www.youtube.com/playlist?list=PLQi-bizhp70qCAFjL-TVeayML6FJgPSGv
Inne moje sprawności życiowe wiążą się z talentem do dyscyplin wytrzymałościowych: życia rodzinnego, alpinizmu, ultramaratonów, triathlonu, innych włóczęg oraz długich dyskusjI ;-)
Jeżeli któreś z tych zagadnień Cię zainteresowało, to rozmowa o nich byłaby dobrym punkt wyjścia dla znalezienia celów/ zagadnień, którymi zajmiemy się podczas spotkań tutorskich. Poproszę Cię o sporządzenie materiału pisemnego lub ustnego, który posłuży do wstępnych korekt, analizy Twoich talentów dyskursywnych i wskazania cech osobowości, na których możesz się oprzeć. Podstawą ukończenia tutorialu będzie esej, w formie i objętości, która wyłoni się podczas kilku kolejnych spotkań i rozmów.
Podczas spotkań tutorskich możesz nabrać wprawy w krytycznej analizie treści kontrowersyjnych, eksplorować dawne i nowe trendy koncepcyjne w biologii i w efekcie rozwinąć swój potencjał racjonalnej perswazji . Będziesz mógł konsultować efekty Twoich własnych opracowań lub wybrać z wielu zagadnień szczegółowych, które kryją się za tematami streszczonymi powyżej.
Zapraszam do dyskusji :-)
W tym roku akademickim jestem mentorem dla studentów:
Maksymilian Chmielewski, kierunek studiów: Bioinformatyka
618295885
Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK
Napisz wiadomość
Zobacz lokalizację
+48 61 829 5692