Mentoring na Wydziale Biologii

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25

Czym jest mentoring?

Coaching moglibyśmy nazwać akuszerowaniem rozwoju. Opis ten jest bliski także tutoringowi, ten dotyczy jednak relacji nauczyciel-uczeń. Doradztwo, to podawanie gotowych rozwiązań. Czym zatem jest mentoring? Proces ten jest określeniem relacji zachodzących pomiędzy mentorem – ekspertem, a jego uczniem. Mentor jest wzorem do naśladowania. Ujawnia swoją wiedzę i dzieli się swoim doświadczeniem oraz wnioskami z tego, czego sam doświadczył, na ścieżce, którą teraz będzie podążać mentee. Według Philipa Zimbardo mentor to osoba, która dokonuje znaczących zmian w swoim życiu zawodowym poprzez przekazywanie uczniom, którzy kiedyś go zastąpią, swojej wiedzy, energii oraz wartości. Mentor jest zatem osobą o doświadczeniu eksperckim, mistrzem, za którym student podąża. Mentor wdraża do profesji dzieląc się swoim doświadczeniem zawodowym. Jego wsparcie jest szczególnie istotne, gdy podopieczny stoi przed postawionym przez siebie wyzwaniem. Podobnie jak w złotym kręgu Simona Sinka, zadawanie sobie pytań co?, jak?, dlaczego? i poszukiwanie z nauczycielem odpowiedzi może stać się źródłem wielu pomysłów na konkretne projekty służące rozwojowi studenta i jego przygotowaniu do przyszłej pracy zawodowej. Efektem mentoringu jest uzyskanie nie tylko wsparcia w odpowiedzi na potrzeby mentee ale również praktycznych umiejętności (nie tylko w rozumieniu pracy laboratoryjnej), ale przede wszystkim osiągnięcie konkretnego i mierzalnego celu mentoringowego, którym może być na przykład napisanie wspólnego artykułu naukowego, wniosku projektowego, przygotowanie webinarium, czy udział w konferencji naukowej itp. W odróżnieniu od tutoringu, punkt ciężkości wpływu na proces przesunięty jest na stronę mistrza.

Wprowadzenie mentoringu ma na celu wspieranie i dynamizowanie procesu kształcenia, ale także przygotowanie studenta do przyszłej pracy zawodowej, tym samym zwiększenie jego konkurencyjność na rynku pracy. Do kluczowych umiejętności zawodowych, wskazywanych przez pracodawców są najczęściej kreatywność, innowacyjność oraz ciekawość świata i umiejętność uczenia się przez całe życie. Z tego punktu widzenia mentoring pełni niezwykle ważną rolę i stanowi źródło konkretnych pomysłów, które podopieczny może wdrożyć w życie. Mentoring to wsparcie osób, które swoje marzenia chcą przekształcać w cele i są gotowe podjąć wysiłek by je zrealizować.


Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest mentoring, już dziś przystąp do programu!





Mentorzy


Avatar

prof. UAM dr hab. Bożena Sikora


Zakład Morfologii Zwierząt, Instytut Biologii Środowiska


Jestem absolwentką Wydziału Biologii UAM i Szkoły Tutorów Akademickich I stopnia Collegium Wratislaviense ze stopniem doktora habilitowanego w dyscyplinie biologia z wieloletnim doświadczeniem naukowo-dydaktycznym. Aktualnie pracuję na stanowisku profesora uczelni jako nauczyciel akademicki w Zakładzie Morfologii Zwierząt w Instytucie Biologii Środowiska.

W swojej pracy staram się przybliżyć studentom tajniki biologii w niekonwencjonalny sposób.
Wierzę, że tutoring to narzędzie spersonalizowanej edukacji, które może „młodego człowieka inspirować do wielkości” i stworzyć unikatową wieź w relacji Uczeń-Mistrz - dbającą głównie o Jednostkę chętną do personalnego rozwoju.

Uwielbiam pracować z ambitną młodzieżą. Realny i dobry kontakt ze studentami w trakcie pracy dydaktycznej dostarcza mi dużo radości i satysfakcji oraz owocuje licznymi pracami dyplomowymi, za które mam zaszczyt odpowiadać merytorycznie.

Moje zainteresowania naukowe:

Mówią o mnie: zoolog, akarolog, parazytolog, epidemiolog, taksonom – bo każdym z nich jestem po trosze dzięki pasji do fascynującego królestwa zwierząt, która zrodziła się we mnie w Twoim wieku.

I z czasem stała się głównym obiektem moich badań naukowych. Czy wiesz: że zwierzęta są dziś nie mniej fascynujące i tajemnicze niż były w dawnych czasach? że zoologiczna rzeczywistość może nadal przerastać wyobraźnię? co jest legendą, przesądem, a co prawdą w świecie zoologii? Chętnie podzielę się z Tobą ta wiedzą.

Moje zainteresowania badawcze są ściśle związane z mało znanymi i niedostępnymi gatunkami zwierząt. Główne wątki mojej pracy to: badania taksonomiczno – parazytologiczne nad różnymi grupami ektopasożytniczych roztoczy związanych ze stałocieplnymi kręgowcami, badania nad bioróżnorodnością i zoogeografizmem roztoczy wolnożyjących oraz badania związane z epidemiologicznym znaczeniem patogenów odkleszczowych i ich krążeniu w środowisku naturalnym. W świetle szerzących się obecnie zoonoz odkleszczowych (które są zaliczane przez lekarzy i epidemiologów do tzw. rozwijających się chorób infekcyjnych) badania te wnoszą istotny wkład w stan dzisiejszej wiedzy medycznej.
W/w badania znalazły odzwierciedlenie w realizacji kilku zoologicznych projektów naukowych.

W wolnej chwili zgłębiam wiedzę dotyczącą różnorodnych czynników wpływających na długą historię życia na ziemi i ewolucji organizmu.
Wrodzona ciekawość nie pozwala mi na poprzestaniu na tym co już wiem i umiem. Ciągle staram się rozwijać i poszerzać swoje umiejętności czego jednym z  efektów było otrzymanie certyfikatu Tutora, który pozwala mi dziś zaprosić Cię na wspólną podróż w nieznane zaułki zoologii.

Może z czasem razem przybliżymy ten świat innym ludziom. Może to ja i zoologia (w szerokim tego słowa znaczeniu) zainspirujemy Cię i zaangażujemy w „kreślenie” własnej indywidualnej ścieżki rozwoju.
Wiem, że zwierzęcy pupile, terapeuci, mordercy czy wyzyskiwacze potrafią być bardzo inspirujący.

Prywatnie:

optymistka – „moja szklanka jest zawsze do polowy pełna a nie w połowie pusta”,
podróżniczka – lubię jechać z plecakiem w nieznane gdzie króluje słońce, poznawać inne kultury, obyczaje, ludzi i ich codzienność,
czytam i oglądam reportaże, gram w gry planszowe, zimą kocham narty, endorfiny czerpię z zumby i nie znoszę krupniku!
Moje motto życiowe:

Jakość życia ma wielkie znaczenie, bo ze sobą „kiedyś” zabiorę tylko to co odkryje, zobaczę, zjem i wypije :)

W tym roku akademickim jestem mentorem dla studentów:

       Maciej Grobelski, kierunek studiów: Biologia



618295683



16

Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK

Napisz wiadomość

Zobacz lokalizację

+48 61 829 5692





Powered by w3.css

×

Poczta


×

Załóż konto


×

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniałeś/aś hasła?

×

Na Twój adres wyślemy e-mail z przypomnieniem hasła.


×

Wyszukaj wśród mentorów

x
Polityka Prywatności