Mentoring na Wydziale Biologii
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25
Czym jest mentoring?
Coaching moglibyśmy nazwać akuszerowaniem rozwoju. Opis ten jest bliski także tutoringowi, ten dotyczy jednak relacji nauczyciel-uczeń. Doradztwo, to podawanie gotowych rozwiązań. Czym zatem jest mentoring? Proces ten jest określeniem relacji zachodzących pomiędzy mentorem – ekspertem, a jego uczniem. Mentor jest wzorem do naśladowania. Ujawnia swoją wiedzę i dzieli się swoim doświadczeniem oraz wnioskami z tego, czego sam doświadczył, na ścieżce, którą teraz będzie podążać mentee. Według Philipa Zimbardo mentor to osoba, która dokonuje znaczących zmian w swoim życiu zawodowym poprzez przekazywanie uczniom, którzy kiedyś go zastąpią, swojej wiedzy, energii oraz wartości. Mentor jest zatem osobą o doświadczeniu eksperckim, mistrzem, za którym student podąża. Mentor wdraża do profesji dzieląc się swoim doświadczeniem zawodowym. Jego wsparcie jest szczególnie istotne, gdy podopieczny stoi przed postawionym przez siebie wyzwaniem. Podobnie jak w złotym kręgu Simona Sinka, zadawanie sobie pytań co?, jak?, dlaczego? i poszukiwanie z nauczycielem odpowiedzi może stać się źródłem wielu pomysłów na konkretne projekty służące rozwojowi studenta i jego przygotowaniu do przyszłej pracy zawodowej. Efektem mentoringu jest uzyskanie nie tylko wsparcia w odpowiedzi na potrzeby mentee ale również praktycznych umiejętności (nie tylko w rozumieniu pracy laboratoryjnej), ale przede wszystkim osiągnięcie konkretnego i mierzalnego celu mentoringowego, którym może być na przykład napisanie wspólnego artykułu naukowego, wniosku projektowego, przygotowanie webinarium, czy udział w konferencji naukowej itp. W odróżnieniu od tutoringu, punkt ciężkości wpływu na proces przesunięty jest na stronę mistrza.
Wprowadzenie mentoringu ma na celu wspieranie i dynamizowanie procesu kształcenia, ale także przygotowanie studenta do przyszłej pracy zawodowej, tym samym zwiększenie jego konkurencyjność na rynku pracy. Do kluczowych umiejętności zawodowych, wskazywanych przez pracodawców są najczęściej kreatywność, innowacyjność oraz ciekawość świata i umiejętność uczenia się przez całe życie. Z tego punktu widzenia mentoring pełni niezwykle ważną rolę i stanowi źródło konkretnych pomysłów, które podopieczny może wdrożyć w życie. Mentoring to wsparcie osób, które swoje marzenia chcą przekształcać w cele i są gotowe podjąć wysiłek by je zrealizować.
Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest mentoring, już dziś przystąp do programu!
Mentorzy
dr Savani Anbalagan
Laboratorium neurobiologii rozwojowej danio pręgowanego, Instytut Biologii Molekularnej i Biotechnologii
Życie jest wynikiem złożonych wyborów i sytuacji, w których się znajdujemy, decyzji, które podejmujemy, decyzje, których nie podejmujemy, ludzi i mentorów, których spotykamy, rad, za którymi podążamy oraz rad, które ignorujemy.
Nie możemy zmienić naszego pochodzenia, wychowania, biologicznych rodziców ani kraju, w którym się urodziliśmy. Jednak w świecie akademickim wszyscy staniemy przed następującymi pytaniami:
1. Dlaczego ktoś powinien zostać naukowcem? Dlaczego ktoś powinien wybrać konkretny temat badań, a nie inny? Kto jest idealnym mentorem, a kto nie?
2. Jak będzie wyglądać moja przyszłość? Czy mój partner przeprowadzi się ze mną na czas badań? Czy moi rodzice będą bezpieczni, gdy przeprowadzę się na czas badań? Co, jeśli nie dostanę stałego kontraktu?
3. Czy jestem wystarczająco dobry, by być naukowcem takim jak profesorowie, których spotykam i którzy mnie inspirują? Czy jestem wystarczająco dobry, aby być lepszym od naukowców, z którymi będę konkurować?
Nie obiecuję, że znam odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania. Nie obiecuję, że moje odpowiedzi będą idealne dla wszystkich. Jednak dzięki mojemu doświadczeniu bycia długoterminowym imigrantem akademickim, który mieszkał w różnych krajach (Indie, Włochy, Izrael, Polska) z kontrastującymi ludźmi, językami, kolorami i kulturami, mogę powiedzieć - mam pewne doświadczenia, którymi mogę się podzielić, które mogą pomóc ci spojrzeć na życie akademickie i karierę naukową z innej perspektywy. Jestem dostępny jako mentor w obu semestrach.
-----------------
Life is all about the outcomes of complex choices and situations we put or find ourselves in, the decisions we make, the decisions we do not make, the people and mentors we meet, the advices we follow, and the advices we ignore.
We can’t change our background, upbringing, biological parents or the country we were born in. However, in the academic world, we all will face the following questions:
1. Why should someone become a scientist? Why should someone choose a particular topic to research and not something else? Who is an ideal mentor and who is not?
2. What will my future look like? Will my partner move with me for my research? Will my parents be safe when I move for my research? What if I will not get a permanent contract?
3. Am I good enough to be a scientist like the professors that I meet and who inspire me? Am I good enough to be better than the scientists who I will be competing with?
I don’t promise that I know the answers to all the questions above. I don’t promise my answers will be ideal for everyone. However, with my experience of being a long-term academic immigrant who lived in different countries (India, Italy, Israel, Poland) of contrasting people, languages, colors, and cultures, I could say – I have some experience that I could share that may help you see academic life and research career from a different perspective. I am available to mentor in either of the semesters.
618295905
Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK
Napisz wiadomość
Zobacz lokalizację
+48 61 829 5692