Mentoring na Wydziale Biologii

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25

Czym jest mentoring?

Coaching moglibyśmy nazwać akuszerowaniem rozwoju. Opis ten jest bliski także tutoringowi, ten dotyczy jednak relacji nauczyciel-uczeń. Doradztwo, to podawanie gotowych rozwiązań. Czym zatem jest mentoring? Proces ten jest określeniem relacji zachodzących pomiędzy mentorem – ekspertem, a jego uczniem. Mentor jest wzorem do naśladowania. Ujawnia swoją wiedzę i dzieli się swoim doświadczeniem oraz wnioskami z tego, czego sam doświadczył, na ścieżce, którą teraz będzie podążać mentee. Według Philipa Zimbardo mentor to osoba, która dokonuje znaczących zmian w swoim życiu zawodowym poprzez przekazywanie uczniom, którzy kiedyś go zastąpią, swojej wiedzy, energii oraz wartości. Mentor jest zatem osobą o doświadczeniu eksperckim, mistrzem, za którym student podąża. Mentor wdraża do profesji dzieląc się swoim doświadczeniem zawodowym. Jego wsparcie jest szczególnie istotne, gdy podopieczny stoi przed postawionym przez siebie wyzwaniem. Podobnie jak w złotym kręgu Simona Sinka, zadawanie sobie pytań co?, jak?, dlaczego? i poszukiwanie z nauczycielem odpowiedzi może stać się źródłem wielu pomysłów na konkretne projekty służące rozwojowi studenta i jego przygotowaniu do przyszłej pracy zawodowej. Efektem mentoringu jest uzyskanie nie tylko wsparcia w odpowiedzi na potrzeby mentee ale również praktycznych umiejętności (nie tylko w rozumieniu pracy laboratoryjnej), ale przede wszystkim osiągnięcie konkretnego i mierzalnego celu mentoringowego, którym może być na przykład napisanie wspólnego artykułu naukowego, wniosku projektowego, przygotowanie webinarium, czy udział w konferencji naukowej itp. W odróżnieniu od tutoringu, punkt ciężkości wpływu na proces przesunięty jest na stronę mistrza.

Wprowadzenie mentoringu ma na celu wspieranie i dynamizowanie procesu kształcenia, ale także przygotowanie studenta do przyszłej pracy zawodowej, tym samym zwiększenie jego konkurencyjność na rynku pracy. Do kluczowych umiejętności zawodowych, wskazywanych przez pracodawców są najczęściej kreatywność, innowacyjność oraz ciekawość świata i umiejętność uczenia się przez całe życie. Z tego punktu widzenia mentoring pełni niezwykle ważną rolę i stanowi źródło konkretnych pomysłów, które podopieczny może wdrożyć w życie. Mentoring to wsparcie osób, które swoje marzenia chcą przekształcać w cele i są gotowe podjąć wysiłek by je zrealizować.


Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest mentoring, już dziś przystąp do programu!





Mentorzy


Avatar

prof. UAM dr hab. Tomasz Hanć


Laboratorium Biopsychologii Zdrowia, Instytut Biologii i Ewolucji Człowieka


Dr hab. Tomasz Hanć has a position of professor in Institute of Human Biology and Evolution, Faculty of Biology, Adam Mickiewicz University (UAM) in Poznań. He is a biologist, psychologist and cognitive-behavioral psychotherapist. His research interest is focused on the relation between ADHD, adverse childhood experiences and the risk of growth abnormalities in children and adolescents. He has analysed the association of ADHD with obesity and its genetic and neurocognitive background. In last years he studied effects of methylphenidate on the growth trajectory in patients with ADHD with the Multimodal Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder Study Group and participated in the research on the effects of supplementation of growth deficits in children with ADHD treated with methylphenidate. He collaborates with the English and Romanian Adoptee Study Team (UK) in research on the effects of sever early deprivation on human growth and nutritional status and with Polish Academy of Science in research of the risk of ADHD in Indian children related to early exposition to the natural disaster. He was the coordinator and the key researcher at the UAM site in a grant of National Science Center: "Genetic factors and deficits in executive function as a background of increased risk of obesity in children with hyperactivity attention deficit (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, ADHD)”, 2016/21/B/NZ5/00492. His publications also include such topics as puberty, growth of children in families with alcohol problem and with, quality of life assessment and psychotherapy. He is a member of the Ethics Committee for Research Involving Human Participants at UAM, scientific board of Faculty of Biology at UAM and Faculty of Biology at UAM dean’s plenipotentiary for students with disabilities and mental problems. He is the chairman of Poznan Chapter of Polish Anthropological Association. As a psychotherapist he works with children, youth and adults with a variety of emotional problems and teaches cognitive-behavioral therapy to mental health care professionals.

W tym roku akademickim jestem mentorem dla studentów:

       Marta Kałuzińska, kierunek studiów: Neurobiologia

       Sofiya Pivavarava, kierunek studiów: Biologia i zdrowie człowieka

       Ziemowit Stach , kierunek studiów: Biologia



618295728



16

Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK

Napisz wiadomość

Zobacz lokalizację

+48 61 829 5692





Powered by w3.css

×

Poczta


×

Załóż konto


×

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniałeś/aś hasła?

×

Na Twój adres wyślemy e-mail z przypomnieniem hasła.


×

Wyszukaj wśród mentorów

x
Polityka Prywatności