Mentoring na Wydziale Biologii
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25
Czym jest mentoring?
Coaching moglibyśmy nazwać akuszerowaniem rozwoju. Opis ten jest bliski także tutoringowi, ten dotyczy jednak relacji nauczyciel-uczeń. Doradztwo, to podawanie gotowych rozwiązań. Czym zatem jest mentoring? Proces ten jest określeniem relacji zachodzących pomiędzy mentorem – ekspertem, a jego uczniem. Mentor jest wzorem do naśladowania. Ujawnia swoją wiedzę i dzieli się swoim doświadczeniem oraz wnioskami z tego, czego sam doświadczył, na ścieżce, którą teraz będzie podążać mentee. Według Philipa Zimbardo mentor to osoba, która dokonuje znaczących zmian w swoim życiu zawodowym poprzez przekazywanie uczniom, którzy kiedyś go zastąpią, swojej wiedzy, energii oraz wartości. Mentor jest zatem osobą o doświadczeniu eksperckim, mistrzem, za którym student podąża. Mentor wdraża do profesji dzieląc się swoim doświadczeniem zawodowym. Jego wsparcie jest szczególnie istotne, gdy podopieczny stoi przed postawionym przez siebie wyzwaniem. Podobnie jak w złotym kręgu Simona Sinka, zadawanie sobie pytań co?, jak?, dlaczego? i poszukiwanie z nauczycielem odpowiedzi może stać się źródłem wielu pomysłów na konkretne projekty służące rozwojowi studenta i jego przygotowaniu do przyszłej pracy zawodowej. Efektem mentoringu jest uzyskanie nie tylko wsparcia w odpowiedzi na potrzeby mentee ale również praktycznych umiejętności (nie tylko w rozumieniu pracy laboratoryjnej), ale przede wszystkim osiągnięcie konkretnego i mierzalnego celu mentoringowego, którym może być na przykład napisanie wspólnego artykułu naukowego, wniosku projektowego, przygotowanie webinarium, czy udział w konferencji naukowej itp. W odróżnieniu od tutoringu, punkt ciężkości wpływu na proces przesunięty jest na stronę mistrza.
Wprowadzenie mentoringu ma na celu wspieranie i dynamizowanie procesu kształcenia, ale także przygotowanie studenta do przyszłej pracy zawodowej, tym samym zwiększenie jego konkurencyjność na rynku pracy. Do kluczowych umiejętności zawodowych, wskazywanych przez pracodawców są najczęściej kreatywność, innowacyjność oraz ciekawość świata i umiejętność uczenia się przez całe życie. Z tego punktu widzenia mentoring pełni niezwykle ważną rolę i stanowi źródło konkretnych pomysłów, które podopieczny może wdrożyć w życie. Mentoring to wsparcie osób, które swoje marzenia chcą przekształcać w cele i są gotowe podjąć wysiłek by je zrealizować.
Drogi Studencie, jeśli jesteś zdecydowany na zindywidualizowaną formę pracy jaką jest mentoring, już dziś przystąp do programu!
Mentorzy
prof. UAM dr hab. inż. Marta Woźniak-Budych
Centrum NanoBioMedyczne,
W swoich badaniach koncentruje się na syntezie, funkcjonalizacji oraz charakteryzacji nanostruktur o potencjalnych zastosowaniach biomedycznych. Szczególnie interesuje mnie wykorzystanie nanonośników metalicznych w celowanych systemach dostarczania leków.
Do moich zainteresowań należy również popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych. Jestem prezesem dynamicznie rozwijającego się Stowarzyszenia Naukowego Nanotrivium, które postało w czerwcu br. z inicjatywy naukowców z Centrum NanoBiomedycznego.
Jeżeli chcesz rozwijać swoje zdolności analityczne, pracując z najnowocześniejszymi narzędziami i technologiami, zapraszam do kontaktu!
Będziesz uczestniczyć w badaniach nad nanomateriałami, które mogą przyczynić się do opracowania nowych terapii i rozwoju diagnostyki.
Zdobędziesz cenne doświadczenie, które przygotuje Cię do przyszłej kariery naukowej!
Nie przegap szansy na zdobycie praktycznej wiedzy i uczestnictwo w innowacyjnych badaniach!
dr hab. inż. Marta Woźniak-Budych
Centrum NanoBioMedyczne
e-mail: marta.budych@amu.edu.pl
tel. 730 722 555
W tym roku akademickim jestem mentorem dla studentów:
Aleksandra Jaworska, kierunek studiów: Neurobiologia
Julia Pietrzak, kierunek studiów: Biologia
730 722 555
Skontaktuj się z koordynatorem programu WILK
Napisz wiadomość
Zobacz lokalizację
+48 61 829 5692